Pages

Subscribe Twitter

maandag 4 juni 2012

Deel Nederlanders bezoekt boerderijwinkel

Afgelopen maand is 16 procent van de Nederlanders naar een boerderijwinkel geweest. Van de 84 procent die niet is geweest geeft meer dan 45 procent aan ook in de toekomst niet van plan te zijn naar een boerderijwinkel te gaan. 39 procent geeft aan dit in de toekomst nog wel van plan zijn. Dat blijkt uit de Foodmonitor van Intomart GFK en Food for Food naar aanleiding van de vraag ‘Heeft u de afgelopen maand weleens een boerderijwinkel bezocht?’
Steeds meer boeren verkopen hun producten direct aan consumenten en Landwinkel, een coƶperatie van 85 boeren die wil doorgroeien naar 120 boeren met een professionele landwinkel in 2015.  Voor de boer is de landwinkel een manier om meer te verdienen en in direct contact te komen met de eindgebruiker van zijn producten. Voor de consument een manier om verse en lekkere producten direct van de boer te kopen.
Tien procent van de respondenten heeft afgelopen maand eenmaal een boerderijwinkel bezocht, Zes procent bracht meerdere keren een bezoek. Gegeven de volumes die Nederlandse boeren en tuinders produceren, lijkt dit percentage te klein om impact te hebben. Aan de andere kant vertegenwoordigen deze respondenten wel een achterban van 2,7 miljoen consumenten.
Wat echter wel opvalt in de resultaten zijn de verschillen in leeftijd. Zo bezoeken ouderen (65+) beduidend vaker een boerderijwinkel dan jongeren. Dit kan te maken hebben met de hoeveelheid beschikbare tijd, maar kan ook iets zeggen over de relatie die jongeren hebben met voedsel – dat komt toch uit de supermarkt?

0 reacties:

Een reactie posten