Pages

Subscribe Twitter

dinsdag 14 april 2015

Aardappel favoriet

Veel Nederlandse gezinnen hebben wekelijks een min of meer vast kookpatroon. Op maandag schotelt 70 procent van alle Nederlanders een vlotte en verse maaltijd voor met aardappels, vlees en groenten. Verderop in de week kiezen we voor een snelle hap als salade of gebakken aardappels. Snacken doen we eens per twee weken, bijna altijd in het weekend. Op zondag hebben we tijd om te koken en staan vaker uitgebreide recepten voor het hele gezin op het menu. De aardappel blijft onverminderd populair. Voor kookinspiratie worden naast supermarktbladen en kookboeken kookwebsites bezocht. En de grootste kookheld? Moeder, met stip op 1. Dit en meer blijkt uit het "Heel Nederland Kookt" onderzoek van MarketResponse in opdracht van Aviko onder 1100 Nederlanders (maart 2015). Het onderzoek markeert de start van het inspiratieplatform de

De kookweek van de Nederlander is in te delen in concepten als 'vlot en vers', 'snelle hap', 'uitgebreid koken', de 'uitprobeerdag', 'snackdag' of 'zoete invaldag'. Wat we koken, wordt in grote mate bepaald door de dagindeling. Op werkdagen wordt anders gekookt dan in het weekend. Aan het begin van de week eten we graag vers en gezond. Naarmate de week vordert, wordt dat minder omdat het aan tijd of verse ingrediënten ontbreekt. Gemiddeld koken we 2 tot 3 dagen vlot en vers, 1 dag uitgebreid, kiezen we 1 keer voor een snelle hap en snacken we eens per twee weken. Even zo vaak hebben we een zoete inval dag of proberen we nieuwe recepten uit. Uitgebreid koken doen we in het weekend, bij uitstek op zondag (31%). Mannen zeggen overigens vaker een 'uitgebreid kokendag' te hebben dan vrouwen (23% vs 18%).

De vraag 'wat eten we vanavond?' houdt veel Nederlanders dagelijks bezig. Inspiratie voor het antwoord zoeken we in supermarktbladen, kookboeken en receptenwebsites. Ook vragen we graag advies aan familie, vrienden of collega's. De grootste kookheld is voor 1 op de 5 Nederlanders zijn of haar moeder; zij wint het van Jamie Oliver, maar ook van de eigen partner (respectievelijk nummer 2 en 3).

Op basis van het inzicht dat veel Nederlanders een vaste kookweek hebben, introduceert Aviko het inspiratieplatform De KOOKWEEK. Via een grootscheepse campagne op TV, in culinaire tijdschriften en online wordt het concept geïntroduceerd. Op www.aviko.nl kan de bezoeker zijn kookweek delen. Aansluitend krijgt hij recepten, tips en aanbiedingen toegestuurd die passen bij zijn individuele kookweek. Ook zal de Aviko Foodtruck door Nederland rijden om inspirerende gerechtjes te laten proeven.

Het idee achter het concept is dat Aviko - hét toonaangevende aardappelverwerkingsbedrijf van Nederland - de kookweek gemakkelijker en leuker maakt door de herkenbare kookdagen als vertrekpunt te nemen. Zo kan Aviko gemak, variatie en inspirerende recepten op maat bieden, met de geliefde aardappel als basis.

0 reacties:

Een reactie posten